Lex

by

Photobucket

“Het probleem is dat je nogal betweterig overkomt, Lex. Dat hebben de mensen niet graag.

Alexander De Croo kijkt mij verbaasd aan. We zitten in Café Le Ministère en we drinken Duvel Tripel Hop.

Moest je nu nog gelijk hebben“, ga ik rustig verder,”dan zou dat nog enig verschil maken. Maar dat is meestal niet zo. Zomaar iets zeggen en daar een serieus gezicht bij trekken… op zich volstaat dat niet in de politiek.

Ik heb toch ook een paar fijne boutades…

Neen, Lex”, onderbreek ik hem, “Wat je moet doen, is veel eenvoudiger. Begin eens met ergens geen mening over te hebben. Geef dan soms eens toe dat je het niet weet. En uiteindelijk, vertel je de mensen dat het je geen barst kan schelen. Want dat is toch zo, he?

Alexander kijkt nu nog verbaasder dan eerst. Geen mening hebben? Iets niet weten? En… zeggen dat het je niet kan schelen? Het lijkt even alsof hij het in Keulen hoort donderen, maar dan accepteert hij mijn advies.

Je mijn ogen geopend, pvc. Ik zal dat vanaf nu doen, pvc. Dank u.

Ik knik goedkeurend. Blij dat hier geen ellenlange uitleg nodig is. Dat er geen vorbeelden aangehaald moeten worden en we gewoon nog even kunnen genieten van het zware bier en de lichte zeden.

“Nog een Duvel, Lex? Of moet je nog rijden?”

“Kan mij niet schelen, pvc.”

Vlak voor ik op de trein naar huis in slaap val, besef ik welk monster ik heb geschapen.

Geef een reactie

