Dirty Rotten Imbeciles (DRI): appreciatie van de volledige discografie

by

Intro

Ik had een cassette gekregen waarop een leerkracht wat uitspraakoefeningen had opgenomen. De brave man verwachtte dat de leerlingen die tape aan elkaar doorgaven om er een kopie van te maken en zich vervolgens de correcte uitspraak van een aantal woorden eigen maakten. Een nobel plan. Dertig jaar geleden in Halle was dat wellicht een vooruitstrevende onderwijsmethodie. Maar goed ik zit dus met mijn tape vol netjes-uitgesproken-woorden-en-zinnen.

Iemand van mijn klasgenootjes had de “dirty rotten elpee” op tape. Op de bus naar school vertelde hij erover. Ik hoefde er niet over na te denken en gaf mijn nog onbeluisterde dictietape mee om er een flink brokje lawaai over op te nemen.

Ik was gebuisd op de uitspraakproef voor Nederlands, maar DRI fan voor het leven.

Voorkeur

De “dirty rotten elpee” vind ik nog altijd de beste omdat dat de plaat is waarmee ik ben opgegroeid. “Dealing with it” is de plaat die ik thuis het vaakst op zet, gevolgd door “definition” en “four of a kind”. Het eightiesproduct “Crossover” vind ik maar niks, maar de hoes is wel tof.

Ik heb ook die “live in CBGB’s” liggen Dat is een leuk hebbedingetje, maar als het niet goed genoeg was om het destijds uit te brengen, weet je wel hoe laat het is als het x jaar na datum alsnog wordt uitgebracht. De klank suckt en valt zelfs gedeeltelijk weg tegen het einde vaan de set.

Discografisch overzicht der Dirty Rotten Imbeciles (DRI)

Hieronder vind je de “echte” platen van DRI, inclusief de twee legendarische ep’s.

Dirty Rotten EP (1982)

Dirty Rotten LP (1983)

Violent Pacification EP (1984)

Dealing with It! (1985)

Crossover (1987)

4 of a Kind (1988)

Thrash Zone (1989)

Definition (1992)

Full Speed Ahead (1995)

Tags: ,

Geef een reactie

