Bakker Bosmans is opgewonden. Niet seksueel opgewonden zoals wanneer Jenny vlijtig met de bloemsuiker in de weer is geweest en restjes poedersuiker moet verwijderen uit haar haar diep uitgesneden decolleté. Neen, bakker Bosmans is gewoon enthousiast over wat komen gaat. Over de toekomst. Over nu.
“Dames, ik heb een consultant op bezoek gehad”, kondigt hij aan.
Kelly, Jenny en Suzy luisteren aandachtig. Ze staan in het kantoortje achter de bakkerij rond de personal computer van bakker Bosmans. Zijn pc.
“Straks logt Kelly in op Twitter en zij laat daar de wereld weten dat de crèmekoeken van Bosmans de beste van de wereld zijn. Ze logt terug uit. Jenny logt in. Zij retweet boodschap en reageert. Jenny logt terug uit. Suzy logt in. Retweet en reageert. En dan beginnen we weer van voor af aan. Soms met wat kleine variaties. Ik heb een aantal Excelsheets gekregen met mogelijke scenario’s. Bv Bosmans Jeroen, Uw crèmekoeken zijn niet te doen (vind ik wel jeugdig overkomen), Crèmekoeken van Bosmans, Troef ( voor de kaarters). Enfin, ik zal wel zeggen wat er moet aangepast worden en wanneer. Ik heb de USB-stick.”
“Dus wij doen elk een klein stukje van het geheel. Elk om beurt”, vraagt Jenny.
“Dat is toch puur Taylorisme?”, vult Kelly aan.
“Ja, natuurlijk Maar zo werken jullie toch altijd? Kelly pakt de taarten, Jenny spuit er de verjaardagswensen op en Suzy verpakt ze. Ik vertaal gewoon onze business logic naar het viral marketing gebeuren. Dat heeft niks te maken met de vervreemding ten opzichte van het productieproces.”
Ha. Ja. Daar kunnen ze zich in vinden. Kelly en Suzy toch. Jenny twijfelt nog.
“En doen we niks met Instagram?”, vraagt de immerkritische spetter in kwestie.
“Ik wou wel, maar dan zitten we met die miserie van dat portretrecht.”
“Is er portretrecht op crèmekoeken?”
“Wel op crèmekoeken van Bosmans.”
Uit: PLZ RT: een literaire case study, mc pvc, Uitgeverij Uitverkoop, 2013
Tags: bosmans, bosmansspotting, cremekoeken, plz rt, twitter
Geef een reactie