Burgemeester Q

by

Photobucket

Een studiebureau?“, zeg ik hoofdschuddend,”Mô vent toch…

Senator Q kijkt mij niet-begrijpend aan. Ook de subtiele verwijzing naar de belangrijkste hit van Will Tura ontgaat hem.

Dat is toch allang niet meer nodig, Q! Een telefonische enquête volstaat en dat kunt ge zelf doen. Ge pakt uw moeder en een paar van haar vriendinnen mee naar den bureau en ge laat die wat rondbellen en streepjes trekken. Een paar bladen kladpapier en wat balpennen die ge kunt scheef slaan in het economaat. Ze hebben toch een economaat op het ministerie?

Hij knikt van wel. Ze hebben een economaat op het ministerie. Er is zelf een redelijk knappe… neen… neen… die gevoelens probeert Q te onderdrukken. Hij is heteroseksueel. Heteroseksueel. Heteroseksueel.

En de resultaten kletst ge in een xls-documentje en hopla… pie chart… en hopla… prulpresentatietje … Ge moet niet veel doen om in de gazet te komen. En het moet niet veel kosten ook.

Ik doe teken naar een van de hostessen/danseressen en vraag nog twee flessen Dom Perignon. Ik merk dat Q haar nauwelijks bekijkt.

En dan licht ge die wat toe op tv. Two fingers in the nose. Begrijp je?

Q kijkt op. De burgemeester van Kortrijk heeft al wat te veel gedronken. Hij kwijlt wat op zijn roze overhemd. Ik heb de indruk dat mijn advies een beetje aan hem voorbij gaat. Weggesmeten geld, denk ik. Parels voor de zwijnen. Toch blijf ik nog wat verder doorgaan. Over het infotainment van infographics en alle truukjes van de foor om statistieken verkocht te krijgen aan mensen die niet bereid zijn ze grondig te bestuderen. Q zwijgt en doet alsof hij luistert. Hij droomt weg. Over de econoom van het ministerie. Met de zangerige stem en de zonnebankbruine huid, alsof hij gans het jaar door op wintersport gaat met de Back Street Boys.

“Q?”

Hij ligt met zijn hoofd op tafel. Uitgeteld. In slaap. De campagne is zwaar geweest, de champagne overvloedig en de eenzaamheid slopend. Ik drink de rest van zijn glas leeg en overweeg even zijn Twitter-account te misbruiken voor allerlei ongein, maar ik beperk mij tot een tournee generale op zijn kosten.

Ik ben geen klootzak.

Ik val goed mee.

Voor een consultant.

Tags: ,

Eén reactie to “Burgemeester Q”

  1. Burgemeester Q (2) « Analoog. Says:

    […] Burgemeester Q zucht. Hij weet het inderdaad niet. Op zich is klinkt het allemaal veelbelovend, maar ik heb hem al zo vaak met een of ander zot idee overrompeld. De vorige twintig waren geen onverdeelde successen. Integendeel, zelfs. En op een bepaald moment is het wederzijdse vertrouwen zoek. […]

Geef een reactie

