Geel

by

Dat was een geweldig idee van u, pvc! Een plasseksroman die ’51 tinten geel’ heet. Subliem! Commercieel! Exploitation in de meest zuivere vorm. I love it!

Pansj is lovend over mijn nieuwe roman. Lyrisch. Hij overloopt met mij een xlsx-bestand met de verkoopscijfers (een exportje uit het SAP-systeem van de uitgeverij waar hij directeur van is).

Iedereen praat erover. En het verkoopt, pvc. Wie had gedacht dat plasseks ooit te marketen zou zijn! Zelfs mijn secretaresse heeft het in één ruk uitgelezen. En die leest niet graag.

Vanachter haar bureau glimlacht Jennifer verlegen. Niemand hoort graag zeggen dat hij of zij niet graag leest, tenzij het flutromans zijn over mensen die elkaar onderzeiken in stationsbuffetten, bankkantoren en tal van andere publieke plaatsen. Ook Jennifer niet. Ze werkt nog niet zo lang bij de uitgeverij en nog maar een paar dagen voor Pansj. Ik denk dat ze zich nog wat wil bewijzen. Tonen dat ze zo’n hyperprofessionele directiesecretaresse is die met harde hand alle afspraken voor haar baas beheert en hem verplicht zijn e-mails te beantwoorden binnen een redelijke termijn. De mensen wachten niet graag lang op hun reply. Als FNAC wil weten hoe ze vandaag nog aan extra exemplaren van ’51 tinten geel’ kunnen geraken omdat er een lange rij botergeile FLAIR-lezeressen staat aan te schuiven, dan kunnen ze maar best snel een antwoord krijgen. Plus een offerte, inclusief BTW en een vaste accountmanager die hen vanaf dan elke twee weken zal lastig vallen met een “interessant aanbod”. Ik heb medelijden met Jennifer.

Ik stel voor dat je niet tot in den treure opvolgers blijft schrijven, pvc. Geen deel 2 en zeker geen deel 3.

Maar dat verkoopt toch, Pansj”, protesteer ik. Het heeft lang geduurd eer ik mee was met zijn commercieel denken en nu ik eindelijk de wet van vraag en aanbod begrijp, begrijp ik Pansj niet meer.

Iedereen doet opvolgers. Horizontaal. We moeten een stapje verder gaan. Vertikaal.

Ik kijk hem onbegrijpend aan.

52 tinten bruin”, verklaart hij.

Mijn frank valt.

Bruin.

De man is een genie.

Tags:

Geef een reactie

