Maggie

by

Maggie

Een hobby, pvc? Of ik godverdomme een hobby heb? Zothuis! Ik ben godverdomme de vlaamse Donatella Versace. Godverdomme!

Maggie roept. Ze brult. En ze mag van geluk spreken dat ik geen vrouwen sla. Of toch geen vrouwen die mij aan een WIGW-statuut kunnen helpen door gewoon op mij te gaan zitten. Want anders had ze nu kletsen gekregen. Komaan zeg! Alsof haar bovennatuurlijke talent mij zou kunnen ontgaan! Alsof ik deze reïncarnatie van Guccio Gucci en Adele Casagrande niet van op kilometers afstand zou herkennen en erkennen.

Maggie, ge begrijpt mij niet.

Mij begrijpen de mensen nog minder, pvc. Nog veel minder.

Haar stem slaat over. Ik ben niet zeker of het komt door de opwinding of gewoon door de grote hoeveelheden zwaar bier die we al sinds vanmorgen 10u naar binnen hebben zitten kappen.

Weet ge wat mijn probleem is, pvc. Ik heb geen vrienden. Ik maak keitoffe avant-garde met tafellakens en kiekendraad, maar ik ken niemand voor wie mode even belangrijk is als voor mij. In mijn vriendenkring zitten geen mensen die mijn ontwerpen willen dragen… omdat ik geen vriendenkring heb, pvc. Geen afzetmarkt. Geen draagvlak. Geen klankbord. Ik heb niemand, pvc.”

Ge hebt mij toch, Maggie“, Zeg ik.

Heel even is het stil in café ’t Christoffelken. Alles rondom mij speelt zich af in slow motion. Zelfs de muziek (“no milk today” van Herman’s Hermits) lijkt het verkeerde toerental te hebben. Ik wil bewegen. Reageren. Gillen. Maar het is te laat. Ik besef wat ik gezegd heb. Wat de consequenties zijn. En dat ik niet meer terug kan.

Een dik uur later kom ik thuis in een ensemble van tapis plein met gerecupereerd behangpapier.
En getraumatiseerd voor de rest van mijn leven.

Tags:

Geef een reactie

