Annemie

by

Annemie

“Het gaat er soms nogal vulgair aan toe. Ministers onder elkaar. En dan moet ge meedoen. Of ge dat nu graag hebt of niet. En ik heb dat niet graag, pvc. Ik heb dat niet graag.”

Annemie Turtelboom zucht. Ik zie dat ze op instorten staat. Gestresseerd. Dronken. De Iron Lady van vroeger is niet meer. Tegenover mij zit een afgeleefd wrak. Onze door betonrot aangetaste kerncentrales zijn er niks tegen.

“En dat druggebruik. En die losbandige seks… ”

Ik knik. Begripvol. Aandachtig.

“Kunt ge dat verstaan, pvc? Dat een mens dat dat soms beu geraakt? Dat een mens soms zegt: nu is het genoeg geweest. Nu ga ik enkel nog naar een partijcongres om te vergaderen. Om te vergaderen, pvc.”

Ze weent nu en ik weet dat troostende woorden het alleen maar erger kunnen maken. Ik drink mijn Duvel leeg en wacht op een discreet moment om er van onder te muizen.

Geef een reactie

