Soldaten van de liefde (2)

by

Als God een machinegeweer had ontworpen, dan was het de Avtomat Kalasjnikova obraztsa 1947 geweest. Het wapen ratelt wanneer ik de trekker over haal. Takketakketakketak.
Pansj en Schele Otter staan naast mij. De splinters en glasscherven vliegen ons om de oren. Mensen gillen. Sirenes loeien.

We hebben hem!”, zegt Pansj.

Hij heeft gelijk. Ik zie het target dood op de grond liggen.

We zijn weg.

We lopen Auditorium Pieter De Somer uit, door het Pauscollege naar het Hogeschoolplein en zo de Naamsestraat op. Het is geen voor de hand liggende vluchtweg, maar bevel is bevel. En wij zijn soldaten. Huurlingen.

Waar is Inge met de auto?”, roept Schele Otter.

Ik zie haar. Ze gooit nonchalant haar sigaret op de grond. Als in slow motion zie ik hoe haar hooggehakte voet de rokende peuk plat trapt. Ik kan bijna het kissende geluid horen. Bijna. Want mijn bonzende hartslag ovestemt zelfs het geschreeuw van onze achtervolgers.

Inge”, roep ik, “Inge!”.

Het zweet prikt in mijn ogen. Ik wrijf het weg met de mouw van mijn hemd. Blijven lopen! Het is niet ver meer. Daar staat Inge al te wachten met de auto. De motor draait. Ik zie de uitlaatgassen. Ik zie Inge in haar strakke jurkje. Haar groene ogen en de revolver in haar gemanicuurde hand. Plop! Plop! Fuck! Twee kogels boren zich in mijn lijf. Ik vlieg achterover op de motorkap van een geparkeerde Audi. Pansj ligt al dood op de grond. De geur van verbrand rubber baant zich een weg naar mijn neusgaten. Het is de bestelwagen die vertrekt. Met gierende banden. En zonder ons.

Ik lig op het trottoir. Verkrampt. De mensen rondom mij roepen en schreeuwen. Ze gaan geen ambulance bellen. Ik voel het. Ze gaan mij laten liggen om te creperen. Om te bespuwen en na te trappen. Het is de prijs die je betaalt: neem de blauwe pil en wentel je in aangename onwetendheid, maar neem de rode pil en er wacht je een pijnlijke dood tussen de hondenstront en de colablikjes. De straten van Leuven zijn niet meer wat ze geweest zijn, denk ik, terwijl mijn donkere bloed zich over het asfalt verspreidt.

Tags: ,

Geef een reactie

