Park

by

Hebt ge bier bij? Bier of saffen? Maar liefst bier. Want eigenlijk rook ik niet.

We zitten in het park op een bank en begroeten Pansj die net is toegekomen. Het is valavond. Straks komt de parkwachter ons wegjagen, maar we hebben nog even. Om te zagen bier en saffen. En wat er allemaal mankeert aan de wereld.

We kunnen naar een nachtwinkel gaan”, zeg ik.
Goed.”, zegt Pansj, “Ik heb een lange frak aan.”

De lange frak van Pansj dateert nog van de tijd dat hij new wave wou zijn. De winkel detective van de Match kent hem al, maar op andere plaatsen kan hij zonder problemen flessen drank meegritsen.

We wandelen langs Pieter de Somer naar het centrum. Het loopt er vol studentinnetjes in korte rokjes. Ze kwetteren in gekke turbotaaltjes over onderwerpen die maar vier jaar van hun leven relevant zullen blijken. En we spuwen naar hen als we denken hen te kunnen raken.

Nog ver?

Ik schud van neen. Het is niet ver. Niks is hier ver. Twee straten. Beton en advertentieruimte. De meest passende achtergrond voor de puinhoop die we van ons leven gemaakt hebben. En kort bij Kortenberg.

Pansj zucht. Hij begint moe te worden. Maar om drank te scoren moet je op z’n minst naar de nachtwinkel geraken. Of de Aldi.Ik heb al goeie vodka in de Aldi kunnen ritsen, maar tegenwoordig gaat dat niet meer zo goed. De kassiersters houden alle drank achter slot en grendel. Pansj droomt ervan om zo’n kassierster binnen te doen en dan ’s nachts alle drank van de Aldi op te drinken tot hij er dood bij neervalt. In de armen van Lina. Of Wendy. Of Kathy. Of hoe ze ook mag heten, want het is de naam niet die telt. Wel de D-cup. En de Borokov-vodka die ze mee kan schoepen in haar handtas.
Ik fluit een liedje. Love will tear us apart. Van Joy Division. Ik ken het van toen ik dacht dat ik een new waver was. Net zoals Pansj. We hebben veel gemeen, Pansj en ik. En ik hoop dat als zijn Wendy ooit zuip kan ritsen uit de Aldi, dat hij die dan met mij deelt.

Dat zou schoon zijn.

Uit: “Slecht weer vandaag”, mc pvc, uitgeverij G. Rutten

2 Reacties to “Park”

  1. Jozef Peeters Says:

    T’is heel schoon meester PVC. Ge hebt goed opgelet in de klas toen er spelling enzo werd aangeleerd. Dat is zeer bewonderenswaardig. Bravo!
    Ik denk dat de lieden die bij Sabam de brieven beantwoorden misschien wel zonder dat ge het wist bij u in de klas zaten. Zij schrijven ook zo schoon. En met veel mededogen en dat siert hun, net zoals u. Als zij des avonds naar hun Cathy of Wendy gaan, zouden zij dan aan ons nog eens terugdenken, zoals wij aan hun? Of zouden ze ons vergeten en ons in de mentale lijst van achter te laten ellende op het werk klasseren? T’is te hopen van niet meester PVC, want t’zijn geen slechte mensen denk ik, ze zijn alleen verdwaald.
    J.P.

Geef een reactie

