Mannekensboeken gelezen

by

Dit weekend weer veel niks gedaan. En zo hoort het. Daarom is het weekend, godverdomme.

De duivels van Alexa – Dugomier – Ers

Deze reeks (4 albums) had gerust een paar albums meer mogen tellen. Ik vond de Duivels van Alexa topklasse: een raar onderwerp (onderzoek naar paranormale activiteiten), een fijne hoofdpersoon (een afstammelinge van een heks die exorciste is), anders getekend (niet hyperrealistisch, wel leuk)… Dik in orde.

De Huurling – Segrelles – Vicente
Ik kan mij inbeelden dat een aantal jaar geleden tekenaars vol bewondering keken naar reeksen als Stom en dachten: dat kan ik ook. Segrelles komt uit de reclamesector en als er één sector is waar men het fenomeen exploitation kent, dan is het daar wel. De huurling is geen slechte reeks, maar ook geen goeie.Het is mooi getekend/geschilderd en het verhaal is nog wel te doen, maar ik heb er enkel de tijd mee doorgebracht, meer niet.

De geverniste vernepelingskes – Urbanus – Bosschaert
Wist ik vel dat deze practical joke nog niet na twee albums stopgezet was. In de POB stootte ik op deel 4 en 5 van “De Geverniste Vernepelingskes”. Geen enkele geslaagde gag, niks dat op een mop lijkt. Maar wel veel routineus getekende blote BV’s, de enige bestaansreden van de Vernepelingskes. Of dat volstaat? Na een paar Chimays is dit niveau goed genoeg voor mij.

He Pao – De Bewegende berg – Vink
“De bewegende berg” is het enige album van He Pao dat ik gevonden heb in de bib. Het vertelt over een meisje en een jongen die rondtrekken en terecht komen in een dorp waar de rechter en de uitbater van het plaatselijke eethuis een ongezonde relatie hebben. De ene scoort bizarre gerechten voor de andere. En het meisje en de jongen steken er een stokje voor. OP deze maner verteld, verwacht je een oersaaie warenhuisstrip, maar He Pao is echt wel de moeite. Ik ga zeker eens kijken naar andere nummers uit de reeks.

Heer der Dolende Zielen – Vehlmann
Wat mij een beetje stoorde aan de reeks, is dat er geen volgorde te ontdekken is zonder het album te lezen. Ik lees graag eerst het eerste album en dan pas het tweede en niet omgekeerd. Voor de rest: keigoeie reeks. Ik hou wel van dingen die zich afspelen ten tijde van de Franse Revolutie, of in dit geval net ervoor. Ik heb bijvoorbeeld ook veel plezier beleefd aan Bakelandt, Dampierre of de Zeven Levens van de Sperwer. Historsiche strips zonder dat het te serieus wordt. De Heer der Dolende Zielen is zeker het proberen waard.

Geef een reactie

