Giacome en Dallas

by

Giacomo C. – Griffo – Dufaux

Voor “Giacomo C.” baserden Dufaux en Griffo zich losjes op het leven van de Ventiaanse avonturier Giacomo Casanova (2-04-1725 tot 4-06-1798).
“Fuck! Een historische strip!”, hoor ik u zeggen. Dat klopt slechts gedeeltelijk. Hoewel de reeks zich afspeelt in het 18e-eeuwse Venetië, heeft Giacomo C. voldoende seks en geweld in huis om je niet te laten denken dat je een encyclopedie aan het lezen bent. Hoofdfiguur Giacomo beleeft een reeks avonturen die bol staan van de typische intriges, duellen en high society feestjes. Heel onderhoudend allemaal.
Ik heb alle dertien albums de de Plaatselijke Openbare Bibliotheek in stock had achter elkaar uitgelezen. Zoals steeds leverde Griffo (Werner Goelen) tekeningen met topklasse. Ik vond Vlad al goed gedaan, maar de sfeer in de Giacomo-reeks is net iets minder donker. Warmer. Wel wat spijtig dat al zijn “oude markiezen ” er een beetje hetzelfde uitzien. Maar goed: misschien is dat gewoon ook wel zo.
Over scenarist Jean Dufaux moet ik niet veel zeggen. Al zijn naam op een album staat, wete ik dat het in orde is. Denk maar aan Jessica Blandy, Beatifica Blues, De kinderen van de Salamander en Samba Bugatti… allemaal superbe reeksen. Giacomo C. misstaat niet in dat lijstje. Respect!

Dallas Barr “Dodemanshand” – Marvano – Haldeman
Ik heb al een album van Dallas Barr kunnen ontlenen. Om te zien of ik morgenavond de rest van de reeks ga halen. Of het meevalt? Jawel! “Dodemanshand” bevat fijne sci-fi-achtige intriges, een min of meer geloofwaardige verhaallijn en dialogen die je geen vijf keer opnieuw moet lezen om ze te begrijpen. Veel tekst en niet zoveel geweld als ik wel zou willen. Maar dat kunnen ze in de volgende nummers nog goed maken.

Marsupilami “Hoeba Banana” – Fauche – Adam
Robbedoes vond ik vroeger wel ok, maar van Marsupilami had ik nog geen enkel album in handen gehad. Daarom heb ik “Hoeba Banana” gelezen, het elfde Marsupilami-album. De titel slaat op een limonadedrankje dat een rijke kapitalische klootzak wil produceren op de rug van gemakkelijk uit te buiten eilandbewoners. Gelukkig kan de anti-autoritaire reflex van onze langstaartige held de Brave Sukkelaars bevrijden van het liberale juk en de gesel van de vrije markt. Er waart een spook door Europa!

Tags:

Geef een reactie

