Lijfeigenen van de bisschop

by

We worden wakker op een kerkhof. Nat en verkleumd. Inge Vervotte kijkt mij aan. Er zit modder op haar gezicht en ze draagt dezelfde lompen die ze al jaren draagt.
Het wordt zo licht”, zegt ze.
Volg mij.
We rennen door een bos als gewonde dieren. Opgejaagd. Uitgeput. Onhandig. We proberen niet na te denken. Angst werkt verlammend.

Het bos ontwaakt. Ik hoor hoe onze blote voeten takken breken en kleine planten vertrappen. Oorverdovend. Mijn hoofd bonst.
Ik kan niet meer”, hijgt Inge.
We ploffen neer in het vochtige mos, rollen ons op als bange dieren en wachten op wat komen gaat.

Geachte heer pvc

Bovenstaand pareltje van “Inge Vervotte Fan Fictie” vond ik terug in uw uiterst spannende ridderroman “Lijfeigenen van de Bisschop”. Ik kijk vol verlangen uit naar het langverwachte vervolg (“Lijfeigenen van de Bisschop II”).

Mag ik u namens mijn vereniging evenwel vragen om in de toekomst iets meer aandacht te besteden aan de historische correctheid. Zo kan ik het bijvoorbeeld moeilijk verkroppen dat u de Spaanse Inquisitie en de Franse Revolutie schaamteloos door elkaar haalt en dat u de betrokken bisschop Achillus Bosmans de derde afschildert als een notoir gebruiker van opium. Ik ben ervan overtuigd dat het opiumgebruik in de door u beschreven tijdsperiode niet zo wijd versrpeid was als u laat doorschemeren. Wij hebben dara met de Historische Kring Betekom al menig artikel over gepubliceerd.

Verder waardeer ik uw 700 bladzijden tellend epos enorm en duim ik met u voor een verfilming. Wellicht staat de heer Lipstick al te popelen om de regie op zich te nemen.

Een mens kan maar hopen.

Met correct historische groet

Cortelinckx André
Historische Kring Betekom

Tags:

Geef een reactie

