Kladwerk (2)

by

Hier moet nog wat aan geschaafd worden. En zien dat ik het allemaal heel snel kan afratelen.

Ziezo, deze aflevering van de “Zestig minuten van Sodom” zit er weer op. Ik beloof plechtig dat je nu nooit meer iets van ons zal horen. Geen woord. We zullen stilletjes zijn en braaf in een hoek zitten tot het gedaan is. En niet pissen in de plantenbakken of niks. Ge moogt gerust zijn. Zelfs als Pieter De Crem hier nu boenk zou binnen vallen, dan nog zou ik mij gedragen en zeggen van: Dag mijnheer De Crem. Alles goed. En met het wijf thuis? Doet ze goed den afwas? En kan ze met de auto rijden? Want dat is belangrijk. Als ge wilt dat de commissies gedaan zijn tegen dat ge thuis komt. Bij Colruyt kunt ge dat misschien wel regelen, als ge daar iemand kent en die geeft ge ’s morgens uw lijstje mee en geld en dan als die ’s avonds thuis komt van zijn werk, heeft die uw gerief bij. Maar andere supermarkten doen dat niet. Die vinden dat onprofessioneel. Maar onprofessioneel. Dat is wat ge er zelf van maakt. Zijt gij onprofessioneel, mijnheer De Crem? Doet gij zo’n dingen waarvan de mensen zeggen: dat is nu eens iets keionprofessioneel? En ik bedoel dan niet kotszakjes in het parlement uitdelen als Herman Van Molle ter sprake komt. Dat is flauw. Of uw eigen zat drinken in een amerikaans kaffee waar ze alleen pisbier verkopen. Budweiser. Ik weet niet of ge dat al gedronken hebt, maar amai, de Stella heeft daar geen goede deal mee gedaan. Maar bon, ’t is een familliebedrijf. Allez, een familliemultinational.
En dan denkt De Crem, familliemultinational, wat is me dat voor een rare uitdrukking. En wat is dat voor een lange uitleg van iemand die juist beloofd heeft zijn bakkes te houden. Maar zo gaat dat in het leven. You can’t always get what you want. Ik wil bijvoorbeeld dat Mick Jagger van de trappen valt en een heup breekt. En mijn vriend Pieter De Crem, Crembo, De pieter, Pirrepansj, die wil graag een modern leger dat alleen buitenlandse missies doet. Daar valt wel iets voor te zeggen. Alle militairen het land uit. Gewoon van de ene dag op de andere hun verblijfsvergunning afpakken en hopla. Gedaan met de miserie: gaat ergens een oorlog zoeken en vecht. Godverdomme. Vecht. ’t is toch dat wat ge graag doet? Door de modder kruipen en op malkander schieten. Awel zaagt dan ni.

Tags:

Geef een reactie

