Les Baudouins Morts in de STUCbar (en op Vimeo)

by

Ik herinner mij het jaar niet meer. Laat ons gemakkelijkheidshalve veronderstellen dat het 1999 was of 2000. Een goede tien jaar geleden in ieder geval. We speelden het afscheidsoptreden van Les Baudouins Morts in het Stuk in Leuven. Toen heette dat nog STUCbar. Een groep met de welluidende naam Kolinsky opende. Die waren dus eigenlijk ons voorprogramma. Cool, he? Een voorprogramma.

Enfin, de zaal zat goed vol. Er moesten zelfs mensen buiten blijven staan. En de plaatselijke punk scene was goed vertegenwoordigd. Op de video kan je dat niet goed zien, maar gans het optreden door werd er heel wild “gedanst” en zwaar het kalf uitgehangen. Iedereen was ook redelijk beschonken. De STUCbar was die week net herschilderd en na de show was daar nog weinig van te merken.

In mijn kast heb ik een videotape gevonden met een opname van dat optreden. Bij wijze van experiment heb ik het eens omgezet naar een avi-formaat. Je kan het clipje hier bekijken op Vimeo.
De hit “Ludo is een Amadees” is niet geschreven door mij, maar gaat wel over mijn/onze aversie ten opzichte van Stalinistisch gezever waar een partij als de PVDA zich schuldig aan maakt.

Voor de meezingers, het refreintje gaat als volgt:

Hij kom klaar in het chinees
Ludo is een Amadees
’s ochtends staat hij steeds paraat
voor de dictatuur van ’t proleteriaat

Het nummer “Ludo is een Amadees” werd uitgebracht op de cd “Le Disque d’Or des Baudouins Morts“, de laatste officiële Clockwork-release. Ik denk niet dat je die nog ergens kan vinden. Op de eerste pagina van het boekje staat trouwens “auteursrecht is een misdaad“, de Nederlandstalige anti-SABAM-slogan die we gebruikten naast de u welbekende “Kill SABAM“.

Tags:

Geef een reactie

