Jean-Marie

by

jeanmarie

Ik had dat nooit mogen doen, pvc. Dat ‘Gezond Verstand’ en die lijst. Godverdomme, wat heb ik mij dat al beklaagd. Ge moet u onder het gewoon volk mengen. Ge kunt niet anders. Ge moet doen alsof ge luistert en vanalles beloven. De stomste dingen eerst.
Ik knik instemmend.
Kunt ge hoe voorstellen hoe egoïstisch de mensen soms kunnen zijn?”, gaat Jean-Marie verder,” Hoe weinig ze mekaar gunnen? Ik had dat nooit gedacht dat het plebs zo vulgair zou kunnen zijn. Ge hoort daar soms wel eens iets van, jaa, maar ge gelooft dat niet. Ge denkt: zo lomp, dat zal wel een marketingstunt van MNM zijn. Niemand doet zoiets. Maar dan kom ge op die pensenkermissen en op op die braderieën… En daar zitten ze allemaal bij elkaar. Die zeveraars. Amai… met hun trainingspakken uit de Aldi en hun dikke wijven… En dom. Ge denkt: ik leer de mensen iets bij. Ik vertel iets over Shakespeare. Ik draag een gedicht voor. Ik zet een plaat op met wat klassieke muziek. En weet ge wat, pvc?

Neen”, zeg ik.

Ze moeten daar niet van weten. Ze willen hun koterijen zetten zonder bouwvergunning en 250 rijden in de bebouwde kom en de doodstraf invoeren, maar als ge hen vraagt om vijf minuten naar een plaat van Schubert te luisteren, dan is dat er te veel aan. Een bende verzuurde kakkers is het. Zeveraars.

Jean-Marie weent. Hij is teleurgesteld. In de samenleving. In het kiesvee. In de Aldi-generatie.

Ik wil zeggen dat het zo erg niet is en dat het allemaal wel betert, maar ik wil niet liegen.

Ik heb er een gedicht over geschreven…”, begint hij, maar hij krijgt de woorden niet over zijn lippen.

Gij zijt veel te gevoelig voor deze wereld, Jean-Marie.

Ik weet niet wat ik moet doen.

Meedoen met de hoop, Jean-Marie. Ook zo’n zeveraar worden. Zo’n kakker. Ge kunt het.

Denkt ge dat?

Ik knik zwijgend. Iedereen kan een kakker worden. Een zeveraar. Ge moet het alleen willen.

Tags: ,

Geef een reactie

