Operatie Dworp

by

Ik had gehoopt dat het nooit zo ver hoefde te komen. Dat ik deze dag nooit hoefde mee te maken.
Zelfs toen we stijf van de benzedrine door de donkere nacht scheurden in onze rode Lexus, voelde het alsof we alles onder controle hadden. Er waren geweerschoten. Er waren sirenes. Maar ik vertrouwde op Suzy en zij vertrouwde op mij.

We waren een team. Genadeloze killers. En top secret.
En Suzy was een babe. Ondanks de Uzi en kogelvrije vest. Ondanks de blauwe plekken. Ze was een top-spionne zoals er nog maar weinig zijn. Geen duffe troela die na veel papierwerk een license to kill had gekregen, maar een koele mix tussen Jenna Haze en Dirty Harry. Wild. Passioneel. Gevaarlijk.

We hadden een missie die dag. Een snelle hit in Dworp. Een wilde rit via de Alsembergsesteenweg. We waren goed uitgerust, Suzy en ik: wapens zonder serienummers, valse paspoorten, explosieven en ontstekingsmechanismen. The works.

Nu naar links?

We scheurden door de bocht. Angstaanjagend luid.

Sneller! Sneller!

Onze achtervolgers gaven niet op. Het was tijd voor grove middelen: spijkers, olievlekken, brandende vuilnisbakken. Ik gaf Suzy het teken. Ze wist wat haar te doen stond.

We zijn ze kwijt, denk ik.
Ik denk het ook.

Ik probeerde cool te bijven. En rustig. En niet te hard te rijden. We waren ze kwijt. We waren ze kwijt.

Ken je de weg hier, eigenlijk?
Neen, pak het stratenplan eens even.
Welk stratenplan?

Twee woorden boorden zich als dumdum-kogels in mijn hoofd en lieten een groot gat achter. We reden nog een paar uur rond in de omliggende gemeenten en ’s anderdaags belde agente Suzy Wafels naar HQ omdat ze een andere partner wou.

Uit: De Babe van Buizingen

Tags:

Geef een reactie

