Plannen

by

We schakelen de bewakers uit, vernietigen de plannen en we zijn weg. Je bent zelfs op tijd thuis om Playboy Late Night nog te zien.

Zoals Suzy is het voorstelt, is het altijd doodeenvoudig. A piece of cake. Twee keer niks. We komen in een rode Lexus aangereden, springen in commandostijl op de bewakers en banen ons al schietend een weg door het kasteel. De plannen van het ruimtetuig liggen ongetwijfeld precies op de plaats waar zij ze verwacht. Suzy bereidt zich goed voor.

Oh-oh

Daar hou ik niet van. Ondanks het piece-of-cake-scenario is er altijd wel een oh-oh. En dit klinkt niet zoals “oh-oh, ik heb geen lippenstif bij”. Dit is een “oh-oh” die meer past bij een troep van twaalf bewapende en besnorde soldaten van Russische makelij. We zijn omsingeld. Fuck!

Uitstappen!”, gebaart een van de mannen.
Suzy stapt uit. Ik volg haar.

Ze begeleiden ons naar het kasteel. We lopen in stilte over het binnenplein, door de zwaar gepantserde deuren de trap op. Hier waren we nooit levend binnengeraakt, denk ik, als we de troonzaal binnenstappen.

Ha, als dat niet de beruchte mevrouw Wafels is. Mag ik kameradin zeggen?
Graaf Orloff! Mag ik smeerlap zeggen?
De Graaf kookt van woede.
Kameraad Korsakoff, breng je mevrouw Wafels even wat manieren bij.
De oppersnor komt korter bij. Hij ziet er vervaarlijk uit.
Waar wacht je nog op, Korsakoff? Maak er werk van.”, zegt de graaf geïrriteerd.
No problem, sir
Vlekkenloos Oxford Engels! Twaalf veiligheidspinnen van twaalf mitrailleurs klikken.
Orloff kijkt op.
Wat?
Brittish intelligence, om u te dienen, sir. Mag ik u feliciteren met uw doortastendheid, miss Wafels.
De graaf gaat in de boeien. Korsakoff grist de plannen van de tafel en kijkt Suzy diep in de ogen. Hebben zij elkaar al eerder ontmoet? Ik heb het gevoel van wel. Hij kust haar. Zij kust hem terug.

Wanneer we wegrijden, durf ik niks vragen over haar relatie met Korsakoff. Is dat zijn echte naam eigenlijk wel? De gsm gaat. Het is HQ.
Met Wafels. Ja. Operatie Tintenkiller is ok. Alles ging volgens plan. Pluk de bloem.
Hoewel ik er niks van begrijp, hou ik wel van dat geheimagententaaltje. Pluk de bloem? Tintenkiller? Alles ging volgens plan? Yeah right, denk ik.

Achter ons scheurt een explosie de nacht open. Zes eeuwen Brabants erfgoed vliegt met Twaalf Engelse agenten en een Russische Graaf de lucht in. De plannen zijn vernietigd.

Wanneer ik thuis kom, begint Playboy Late Night.

Uit: De babe van Buizingen

Tags:

Geef een reactie

