Operatie IJzeren Gordijn

by

“Is dit de plaats?”
Suzy knikt en draait haar Lexus de oprijlaan op. Dit is waar we hebben afgesproken met de Russen: een afgelegen villa in een buitenwijk van Halle. De rust hangt er als een dreiging in de lucht. Ik voel mij er niet op mijn gemak.

“Uitstappen?”
Ze antwoordt niet, maar zwaait het portier open. Ik moet me haasten om haar te volgen. Ze kent hier duidelijk de weg. Misschien heeft ze hier al eerder afgesproken. Voor andere missies. Ik neem mij voor het haar eens te vragen. Maar niet nu. Nu moeten we onze kop erbij houden. Het is nu of nooit.

We vinden De Rus aan het zwembad. Hij geeft twee knappe grietjes instructies hoe ze zijn drankje moeten prepareren.
“More vodka”, bralt hij lacherig, ”More vodka, Tatjana.”
Tatjana dartelt op hoge hakken naar het tafeltje waar de vodka staat. Het eitket op de fles heeft dezelfde tint rood als haar piepkleine bikini. Het andere grietje lacht truttig mee. Om niks.

En dan stopt het gelach plots.
Suzy en ik richten onze wapens. Het geratel onze uzi’s rijt het Playboy-tafereeltje aan stukken. Tatjana gilt. Luid. Ze wordt vier keer geraakt voor ze met haar benen gespreid achterover in het zwembad stuikt. Het andere grietje zie ik over een ligzetel struikelen. Ze laat een bloedspoor na tot ze plots schokkend ineenzakt.
Ik stop met schieten en wacht tot Suzy ook stopt. De Rus ligt smekend te wenen onder zijn tafeltje. Ik kan niet zien of hij geraakt is. Ik hoor enkel het schot waarmee Suzy hem afmaakt: één kogel in zijn rechter oog. Om het op een afrekening te laten lijken.

“Kom we zijn weg”
Meer heb ik niet nodig. We stappen in de Lexus, starten en rijden net voor de file alweer richting Brussel.

“Zet de radio eens stiller, pvc”, zegt ze. Haar gsm. Ik doe wat mij gevraagd wordt.

“Ja? Met Wafels. … Operatie IJzeren Gordijn was succesvol. De Rus is getemd.”

Ze blijft zo nog even in codetaal leuteren, maar ik luister er niet naar.
Ik hou er niet van als ze rijdt en belt tegelijkertijd.

Uit:”De babe van Buizingen

Tags:

Geef een reactie

