De kwaliteitsstrip herrijst uit de dood (4)

by

pokemon

Ik begrijp Pokémon niet. Dat is op zich geen probleem. Ik hoef het niet te begrijpen. Ik heb dat niet nodig. Tot voor kort. Nu wil ik graag de namen van alle 493 figuurtjes kennen en ben ik op zoek naar een rommelmarkt-deal om ergens een 12-jarig, kansarm manneke voor vijf euro zijn doos met driehonderd Pokémon-kaarten afhandig te maken. Dan leert het iets over de vrije markt. De enige vrijheid die de vrije markt biedt, is de vrijheid om u het geld uit uw zakken te laten kloppen door onfrisse figuren.
“Kijk, kansarm manneke”, zeg ik dan,” De meiskes gaan u uitlachen met uw Pokémon-kaarten. Ze gaan zeggen van ‘amai speelt gij daar nog mee‘ en ‘klein kind met uw kleuterkaartjes‘. Maar met de vijf euro kunt ge al bijna een pak sigaretten kopen. Dan moet ge uw moeder haar saffen niet pikken als ge eens een koet wilt paffen.”
En dat manneke kijkt dan en denkt: ha, die kent het slang van het ghetto. Dat is een rapper. Een celebrity. Iemand die mijn vertrouwen waard is. En hopla, hij leert een wijze levensles. Een tweede. Dat niemand te vertrouwen is. Zeker niet wanneer het gaat om de hersenspinsels van Satoshi Tajiri.
“Wist je dat de maker van Pokémon een autist is?”
“Neen. Wat is dat een autist.”
“Dat is iemand die graag met de auto rijdt”, maak ik dat manneke dan wijs. Alweer een wijze les. Stel alleen controlevragen aan mensen waarvan je weet dat ze niet te vertrouwen zijn. En geloof niks van wat ze zeggen. Niks. Niks. Niks. Want op het einde van het spel ben je alles kwijt, ook die vijf euro, en heb je enkel nog een lelijke kleurplaat over van een slecht getekend ventje dat in de verste verte niks manga heeft en dat zegt dat het auditie komt doen voor de rol van Pokémon-figuurtje. Wat is daar nu grappig aan? Niks toch?
Het manneke zucht. Smeerlap, denkt het. Dikke smeerlap. En het probeert zijn verdriet te verdrijven met een nieuwe ringtone voor zijn gsm.

Tags:

Geef een reactie

